maandag, oktober 19, 2009

Fit


Wat kun je nu het beste eten om de winter goed door te komen, luidde de vraag. Dat vind ik van die heel persoonlijke dingen. Natuurlijk zijn er standaardantwoorden, maar waar de een op tiert, daar krijgt de ander puistjes van, al waren het maar virtuele. Ik ben erg van de rauwkost, noten en zaden, van veel groente en vette vis. En af en toe een lekkere biefstuk, gebakken eieren met spek, en bitterkoekjes.
Maar, fwiw, hier dan de gewenste tips:
1. zaden en pitten van zonnebloem en pompoen, door de sla, geroosterd over de groente (of zelfs de pompoensoep), of gewoon als knaagtussendoortje.
2. hazelnoten, walnoten, amandelen. Door de pilau, geroosterd over de groente, door de muesli, of als snack.
3. veel vers fruit, gevarieerd en zo vaak per dag als je wilt. Gedroogd fruit mag ook: abrikozen, dadels, vijgen.
4. vette en minder vette vis: neem een haring als lunch, of makreel, of een blikje sardientjes voor op de boterham of cracker. Eet makreel of zalm voor het avondmaal. Bak een scholletje, of stoof een zeebaars.
5. drink tomatensap, groentensap, ik verwarm die vaak even in de magnetron als het buiten koud is. Lekker voor na de wandeling met de hond en in plaats van veel lunch.
6. gebruik veel groene kruiden in plaats van zout als smaakmaker. Peterselie, salie, dille, venkelgroen, korianderblad, sterrekers, geeft net genoeg pep. Limoen of citroensap is ook prima daarbij.
7. peulvruchten in alle soorten en maten, als vleesvervanger, of in plaats van pasta, rijst of aardappelen.
8. last but not least: groente, ook in dit geval weer, veel, gevarieerd en minstens een keer per dag. Broccoli, venkelknol, selderij, spinazie, worteltjes, spruitjes, koolsoorten. Niet te gaar koken en opvrolijken met kruiderijen, noten of pitten.
Kan-ie zo even?

Labels:

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage