donderdag, maart 04, 2010

Kalk


Kalk en zonlicht, dat hebben de botten vooral nodig om zich te vernieuwen en stevig te blijven. Kalk zit natuurlijk in zuivel, maar ook zit er aanzienlijk wat calcium in knoflook (450 mg per 100g), amandelen (250 mg per 100 g), peterselie (200 mg per 200 g), waterkers (160 mg per 100 g), spinazie (110 mg per 100 g), walnoten (90 mg per 100 g), broccoli (80 mg per 100g), bleekselderij (60 mg per 100 g), pindas (60 mg per 100 g), witte bonen (60 mg per 100 g), artisjok (45 mg per 100g), hazelnoten, venkel, veldsla, zuring en sla (40 mg per 100 g), raapjes en ui (35 mg per 100 g), worteltjes (30 mg per 100g), tuinbonen, kikkererwten, doperwtjes en pompoen (25 mg per 100 g), linzen, asperges, zoete aardappelen, prei en andijvie (20 mg per 100g).

De hoeveelheden verschillen natuurlijk wel wat per grondsoort en teeltwijze. En het lijstje is beslist niet compleet, maar het gaat om het idee. Kalk zit in meer dan je denkt....

Labels:

2 reacties:

Blogger Yvon zei...

Nou met dit lijstje kan ik al wat, schreeuwend tekort aan kalk - wat er nu in pilvorm in moet :-( Had geen idee dat het ook in deze producten zit.

4 maart 2010 om 16:34  
Blogger Lizet Kruyff zei...

Het is niet eenvoudig om aan die 1100 mg te komen, pillen blijven wsch. wel nodig, maar het is altijd goed om aan te vullen. De clou is: neem je de kalk die je binnenkrijgt ook op? Daarvoor heb je zonlicht, vette vis etc. voor nodig.

5 maart 2010 om 08:56  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage