woensdag, oktober 13, 2010

Prei hoort erbij


Via twitter lees ik steeds dat 15 oktober preidag is. Vrijdag preidag. Ik vind het prima. Dol op prei, mits jong en sappig en knapperig. Prei is lekker en ook nog eens heel gezond. Even de feiten op een rij:

Prei per honderd gram: slechts 20 Kcal en veel (2,5 gram) vezels. Wat betreft de vitaminen en mineralen: 130 mg kalium, 20 mg calcium, 70 mg zwavel, een heel klein beetje magnesium en ijzer. Redelijk wat betacaroteen : 400 mcg, en vitamine B, maar dat zit vooral in het groen.

De Allium porrum komt voor op de lijst van gewenste planten in de moestuinen van Karel de Grote. Vermoedelijk kennen we de prei in ons land al vanaf de Romeinse tijd. Maar de domesticatie zal veel eerder rond de Middellandse zee hebben plaatsgevonden naar men nu aanneemt, zo 2000 jaar voor onze jaartelling. Dat de prei in onze omgeving in de middeleeuwen vaste voet onder de grond had gekregen blijkt uit archeobotanische vondsten uit het 10e eeuwse York en de Hooimarkt van het 13e eeuwse Keulen.

In de keuken laat prei zich prachtig combineren met andere ingredi├źnten. Inspiratie kun je opdoen in het boek van Angelique Schmeinck: Smaakvrienden. Combineer prei met aardpeer, courgette, kastanjechampignons, linzen, peulen, peterseliewortel, sperziebonen, wortel, venkel, tomaat, taug├ę en nog veel meer. Bijna bij alles wat je bereidt zou je tot de overweging kunnen brengen: kan ik hier niet een gesnipperd preitje door doen? Vaak zal het antwoord positief zijn en geeft de prei net dat beetje pit en knapperigheid aan een gerecht.

Labels:

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

<< Homepage