woensdag, mei 09, 2012

O, die reclame




Eigenlijk moet ik een beetje giechelen om die zelfverkiezingsslogan van Henkie Bleker, zo nadrukkelijk van het burgerbiertje Heineken gejat. Wat een troostelozigheid. Ik ben geen bierdrinker en er schijnt niets te mankeren aan dit bier behalve fantasie, maar ik herinner me de kwalificatie 'uilenzijk' nog van vroeger. 
Het aardige van slogans is dat ze vaak het tegenovergestelde zijn van wat de reclameboodschap wil uitdragen. (Henkie en eerlijk!) Of oploskoffie voor de gezelligheid? Nou, eh, neu, meer voor de goedkoopte. En zo gaat het met meer. Het is best leuk om door de advertenties van vroeger heen te wandelen en te kijken hoe de huisvrouw werd beïnvloed. Ik keek ernaar voor een deeltje in een heimwee-reeks van Waanders. O ja, betalen doen (of deden) die dus niet voor geleverde arbeid en inhoud.  Research en content wordt zelden op waarde geschat. De eer van je naam in druk te zien moet kennelijk genoeg zijn, ondanks gemaakte afspraken voor honorering. Maar dit terzijde. Lees maar even mee wat ik toen schreef over de advertenties. Dat is wat smakelijkere kost:

In de jaren vijftig is de huisvrouw vooral ijverig met het huishouden bezig. Zij bakt en braadt met een vrolijk schortje voor en verrast het huisgezin met gerechten op basis van pakjes en zakjes. Royco erwtensoep, macaroni-elleboogjes van Honig, Momentorijst, Trixie pudding. Gevolgd door Saromapudding en Lassie Toverrijst.  
In de jaren zestig krijgt de huisvrouw dankzij allerlei nieuwe snufjes in de keuken en de rest van het huishouden meer tijd voor andere zaken, en in de jaren zeventig ook tijd voor zichzelf. De huisvrouw krijgt beslist emancipatoire trekjes. Ze vergrijpt zich aan de gin van haar man, vindt koffiedrinken met haar vriendinnen iets vanzelfsprekends, en drinkt samen met haar man een heerlijk helder biertje bij een gezellig snorrende kachel. Het provinciaals aandoende Zeeuwse meisje is eigenlijk al een achterhaald icoon, liever identificeren vrouwen zich met de ondeugende en initiatiefrijke Cora van Mora.
Bekende Nederlanders worden overgehaald om recepten met industriële producten aan te prijzen, zoals Mies Bouwman met de Momentorijst, Martine Bijl  met de groenten van Hak, Rijk de Goyer met Paturain smeerkaas. En wanneer de vrouwen te veel gegeten hebben, schakelen ze vrolijk over op halvanaise, era margarine en andere light producten,  om net zo slank als hun dochters te zijn. Terwijl de huisvrouw bij een kopje oploskoffie een moment voor zichzelf heeft, belt haar hardwerkende man naar huis met de vraag of de Bokma koud staat. En zo blijven de taken keurig verdeeld





Labels:

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage